OK

Szklane panele

Szklane panele kuchenne

 W nowoczesnej kuchni wykorzystuje się szkło w szerokim zakresie. To sprawdzony i trwały materiał na zabezpieczenie ściany nad blatem kuchennym i nie tylko.

Walory użytkowe szkła to przede wszystkim wysoka trwałość, odporność na szorowanie i wilgoć oraz łatwość w utrzymaniu czystości. Kuchnia to bardzo specyficzne miejsce, bardzo dużo się tutaj dzieje i powinny być tutaj wykorzystywane materiały odporne na trudne warunki. Szkło hartowane spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa i higieny. Idealnie gładka powierzchnia szkła łatwo się zmywa, nie chłonie zapachów, nie poddaje się wilgoci i namoczeniu, jest odporna na działanie róznorodnych środków chemicznych. Dodatkowo szkło wzmocnione termicznie , czyli hartowane jest odporne na naprężenia, uderzenia i wysoką temperaturę.

Szklane panele możemy wykonać ze szkła przezroczystego, matowego lub barwionego w masie

( brąz , grafit). W tym przypadku szkło montowane jest do ściany za pomocą mocowań punktowych z ozdobnymi pikami o średnicy np. 20 mm w kolorze chrom lub satyny. Klejenie do ściany nie jest możliwe, ponieważ szkło jest transparentne i i będą widoczne miejsca klejeń. Przez szkło widzimy wtedy kolor ściany ( która powinna być idealnie wykończona) lub naklejamy tapetę.

1 moc pkt panele  2 moc pkt panele    4 moc pkt panele  5 moc pkt panele  6 moc pkt panele  7 moc pkt panele

Następną propozycją są panele ze szkła odbarwionego OPTIWHITE lakierowanego od spodu na kolor wg palety RAL lub NCS. Kolor możemy dobrać do koloru drzwiczek w kuchni, do koloru ściany lub przy stonowanej kuchni na zasadzie kontrastu zdecydować się na inny, czasami bardzo odważny kolor.. Zastosowanie szkła odbarwionego daje nam pewność, że kolor lakieru nie zostanie przekłamany przez zieleń zwykłego szkła float. Pamiętać jednak należy, że lakier jest nakładany od spodu a szkło ma swoją grubość ( 5 lub 6 mm) i odbija promienie światła przejmując zarazem kolory otoczenia. Jeżeli idealnie dobrany kolor jest dla nas bardzo ważny, należy wykonać próbkę szkła z naniesionym wybranym lakierem i umieścić ją w docelowym miejscu. Próbka powinna mieć wymiar co najmniej 30x30 cm.

Montaż szkła lakierowanego polega na klejeniu do ściany. Warstwa lakieru jest na tyle gruba, że miejsca klejeń nie są widoczne.

1 lakierowane szklo  2 lakierowane szklo  3 lakierowane szklo 4 lakierowane szklo  6 lakierowane szklo  7 lakierowane szklo

Bardzo nowoczesnym rozwiązaniem są panele szklane z naniesioną grafiką , czyli zdjęciem, które jest nadrukowywane od spodu na szkło. Możemy wykorzystać zdjęcia z dostępnych w internecie bankach zdjęć , jak np. fotolia lub przekazać do druku własne zdjęcie z albumu rodzinnego lub z wakacji. Zastosowanie szkła odbarwionego OPTIWHITE pozwoli nam uniknąć przekłamania kolorów druku, jakie mogłoby zaistnieć przy użyciu tradycyjnego szkła float z odcieniem zieleni. Minimalna rozdzielczość nadrukowywanego zdjęcia to 96 dpi. Przy słabszej jakości na zdjęciach obraz może się rozmywać i widoczne będą tzw piksele. Nadruk wykonywany bezpośrednio na szkło i utwardzany promieniami uv. Zadruk pokrywany jest specjalną aplą( farba biała lub szara), który zabezpiecza nadruk uv przed uszkodzeniem i pozwala na klejenie szkła do ściany. Nadruk uv umożliwia uzyskanie najwyższej jakości obrazów. Wybierając zdjęcia musimy pamiętać o wielkości naszego panela szklanego. Jeżeli panel ma wymiar szer. 200cm i wys. 60 cm to nie możemy wybrać zdjęcia np. drzewa, które jest ustawione w pionie. Zdjęcie musi być podobnych kształtów jak nasz docelowy panel kuchenny. Zdjęć nie rozciągamy ani nie spłaszczamy bo się w ten sposób deformują. Jedynym wyjątkiem są abstrakcje, tutaj możemy sobie pozwolić na inwencję twórczą.

1 szkło z grafiką  2 szkło z grafiką  3 szkło z grafiką  4 szkło z grafiką  5 szkło z grafiką  6 szkło z grafiką

Zdjęcia są kadrowane, tzn jeden z wymiarów jest dopasowywany do wymiaru szkła a drugi automatycznie się dopasowuje. Przy dużych panelach trzeba pamiętać o wielkości grafiki aby utrzymać minimalną rozdzielczość 96 dpi. Jeżeli kolory są dla nas bardzo ważne, należy przed właściwym drukiem wykonać próbkę. Nie ingerujemy w kolorystykę zdjęć. Klient, który chce zmienić kolory wykonuje to we własnym zakresie. Jedynie w kolorystyce biały lub czarny możemy dokonać zmian ( np. białe tło na zdjęciu lub zmiana całego zdjęcia na kolorystykę czarno/białą)

Poniżej parę ważnych informacji dotyczących barw:

Istnieje wiele różnic pomiędzy obrazami wyświetlanymi na monitorze a tymi uzyskanymi w druku na papierze. Kolor tła w monitorze jest czarny, w celu uzyskania obrazu używamy kolorów RGB. Dlatego chcąc uzyskać jakiś kolor musimy go dodać. Dodanie do siebie czerwonego, zielonego i niebieskiego światła w pełnych ilościach — wytwarza kolor biały. Ponieważ kolory w formacie RGB zwane są kolorami addytywnymi, oznacza to mieszanie w różnym stopniu tych kolorów co da nam dowolny kolor z pasma barw widzianych.

Podczas druku natomiast zaczynamy od białego podłoża (papieru). Papier widzimy jako biały bo odbija on całe spektrum widzialne barw. Biały jest kolorem związanym z obecnością wszystkich kolorów światła, tak więc chcąc stworzyć kolor, musimy odejmować kolory od białego światła. Wynika z tego, że aby stworzyć kolor na papierze białym, musimy odjąć część światła odbijanego od papieru. Możemy tego dokonać poprzez zastosowanie kolorów w formacie CMYK nazywanymi kolorami substraktywnymi.

Wyświetlając na monitorze obraz w postaci CMYK, musimy wziąć pod uwagę, iż kolory wyświetlane na monitorze są tylko zbliżone do barw CMYK. Ponieważ, monitor wyświetla barwy w formacie RGB.

RGB to jeden z modeli przestrzeni barw, opisywanej współrzędnymi RGB. Jego nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter angielskich nazw barw: R – red (czerwonej), G – green (zielonej) i B – blue (niebieskiej), z których model ten się składa.

Model RGB

Jest to model wynikający z właściwości jakie ma ludzkie oko, w którym wrażenie widzenia dowolnej barwy można wywołać przez zmieszanie w ustalonych proporcjach trzech wiązek światła o barwie czerwonej, zielonej i niebieskiej, czyli światła o odpowiedniej częstotliwości fali elektromagnetycznej.

 

CMYK jest zestawem czterech podstawowych kolorów farb drukarskich stosowanych powszechnie w druku kolorowym w poligrafii i metodach pokrewnych. C - cyjan (ang. Cyan), M - magenta, (ang. Magenta), Y - żółty (ang. Yellow), K - czarny (ang. blacK). Skrót CMYK powstał jako złożenie pierwszych liter angielskich nazw kolorów prócz koloru czarnego, z którego wzięto literę ostatnią, ponieważ litera B jest skrótem jednego z podstawowych kolorów w analogicznym skrócie RGB.

Model CMYK

Barwy wynikowe w metodzie CMYK otrzymuje się poprzez łączenie barw podstawowych w proporcjach (dla każdej z nich) od 0% do 100%. Farby CMYK to substancje barwiące przepuszczające światło, czyli barwniki, tak więc łączy się je nie metodą mieszania tylko nakładania warstwami i dlatego barwa wynikowa może mieć od 0% do aż 400% koloru (czyli kolorów składowych). Na kolory budowane wg CMYK należy patrzeć jak na warstwy kolorowej, przepuszczającej światło folii.

 

W druku nie można nakładać poszczególnych kolorów z zestawu CMYK w rozcieńczeniu. Druk odbywa się metodą rastra, czyli drukowania malutkich punktów (kropek) posiadających 100% koloru o różnej wielkości lub gęstości przy uwzględnieniu pozostawionego, niezakrytego białego podłoża. Np. kolor „średniocyjanowy” czyli 50% cyjanu może być np. wzorkiem szachownicy, a 75% koloru może być wzorkiem przypominającym dziury w serze.

Przy wybieraniu zdjęcia do druku uv na szkle, trzeba pamiętać, że to co widzimy na monitorze może różnić się od tego co ktoś zobaczy na swoim. Głównie z powodu różnych kalibracji tych urządzeń. Dodatkowo, kiedy będziemy drukować to każde z urządzeń drukujących posiada własną kalibrację, która niestety zmienia się także w czasie. Dla przykładu urządzenia cyfrowe drukujące przy użyciu kolorowego tonera, gdy pracują w różnym zawilgoceniu powietrza będą raz nakładały więcej proszku na bęben a innym razem mniej.

Podsumowując, jeżeli kolory zadruku są dla nas bardzo ważny, musimy wykonać próbkę. Kolor biały na zdjęciu grafiki widzianej na monitorze, czy wydrukowanej na kartce białego papieru nie musi być biały po wydrukowaniu na szkle.

Na wszystkie panele szklane montowane do ściany polecamy szkło hartowane. Nie chodzi tutaj tylko o jego odporność na wysoką temperaturę ( szczególnie przy kuchenkach) ale głównie o to , że szkło hartowane jest pięciokrotnie bardziej odporne na naprężenia i uderzenia. Jest to szczególnie ważne, jeżeli mamy otwory i wycięcia w szkle, np. na gniazda elektryczne lub elementy ozdobne. Szkło jest w tych miejscach osłabione i może się zdarzyć, że jakikolwiek nacisk np. przy wyciąganiu wtyczki spowoduje naprężenie, którego szkło odprężone nie wytrzyma i pęknie. Dlatego doradzamy stosowanie szkła hartowanego. Różnica w cenie pomiędzy zwykłym szkłem a hartowanych jest niewielka a ewentualne pęknięcie szkła przyklejonego już do ściany, będzie dużym problemem.

Przy montażu szklane panele kuchenne są ciężarem osadzane na blacie kuchennym i uszczelniane silikonem. Od górnych szafek pozostawiony jest luz 3 mm, który umożliwia montaż paneli. Przy konieczności podziału szkła, na łączeniu panele są uszczelniane silikonem. Do klejenia paneli szklanych używany jest specjalny klej do szkła, który nie wchodzi w reakcję z lakierem i nie powoduje odbarwień.

Jeżeli zdecydujecie się Państwo na zamontowanie w swojej kuchni szklanych paneli, bardzo istotną sprawą jest aby blat kuchenny i szafki górne były zamontowane w poziomie. Unikamy wtedy zbędnych szczelin i możemy zastosować standardowy 3 mm luz przy górnych szafkach.

Zapraszam do współpracy

Ewa Rogólska

wstecz